fredag den 30. april 2010

Det skal du være stolt af !

En mandschauvinist er en person, som anser det som sin soleklare ret at dominere, kontrollere og definere kvinden, hendes virkelighed og aktiviteter.

Mandschauvinister fortæller kvinderne, hvordan de egentlig er, hvad de dybest set føler, hvordan de burde tænke og handle og hvad deres opgave og plads i tilværelsen og samfundet er. De ved altid bedst selv om de kan tage sig tid til også at lade kvinder udtale sig.

Denne definition fandt jeg frem - og ud fra den anser jeg mig ikke for at være en mandschauvinist, selv om vi i vores forhold har valgt en rollefordeling der umiddelbart kunne indikere dette.

På trods heraf, blev jeg i går beskyldt for at være en mandschauvinist, fandt det grundet situationen omsonst at gå i rette hermed og undlod derfor at gøre dette, men oplevede til min tilfredshed, at min kvinde gik i rette mod beskyldningen.

Indtil da havde vi været på besøg ved noget af min kvindes ældre familie og mod slutningen af en ellers hyggelig aften måtte vi konstatere, at parret der tidligere begge har besiddet rigtig høje stillinger i samfundet, synes at være blevet angste for de medborgere der blev omtalt som "de fremmede" og specielt deres kultur/religion. Tillige syntes alkoholforbruget ofte at have passeret grænsen for hvad der er tiltrådig, selv i festligt lag - og i går var ingen undtagelse.
Og på et tidspunkt skænkede værten igen op i min kvindes glas, hvorpå jeg - der ikke havde drukket - åbent sagde, at min kone ikke skal have mere at drikke.

Dette var dråben der fik - om ikke bægret til at flyde over - så værtinden til spidst at konstatere, at jeg da vist efterhånden skal til at passe på med ikke at blive en større mandschauvinist.

Konkret var der to grunde til min bemærkning. Dels den, at min kvinde desværre tåler alkohol stadig dårligere og vi har aftalt vi begge er opmærksom herpå, men ikke mindst grundet den rollefordeling vi har valgt og som selvfølgelig udleves med lempe i nært familiært regi.

På grund af det sidstnævnte udlod jeg at debatere værtindens udsagn og undgik yderligere, for kort tid herefter at bryde op.

Her til morges fandt jeg det dog værd at drøfte gårsdagens hændelse med min kvinde og spurgte til hvorvidt jeg havde generet hende ved afslå yderligere vin hvortil hun undrene svarede nej og hvorfor.
Derefter bragte jeg værtindens advarsel til mig om ikke at blive en større mandschauvinist - og kunne med glæde konstatere, at min kvinde hertil sagde, at hvis min adfærd er at være mandschauvinist, så skal jeg være stolt af det.

17 kommentarer:

  1. Kære Fritz
    ... kig på sm-shop.dk - her kan du finde Magic Wand :-)
    Held og lykke med søgningen.
    Kh, H.

    SvarSlet
  2. Din adfærd var omsorgsfuld og kærlig....og måske var det ren misundelse fra det sure rønnebærs side .... fordi hun får lov at sejle i egen sø så at sige. Men det kan nu også være svært for udenforstående at gennemskue godt sammensplejsede pars interne kommunikation. Sidst jeg oplevede sådan et par i guldbryllupsalderen sammen, og hvor de tilsyneladende konstant hakkede på hinanden, så tænkte jeg. Mon de griner når de kommer hjem i seng og siger til hinanden "der tog vi nok røven på alle de andre"..... man kan ikke være sikker.... smiler.

    SvarSlet
  3. Det kunne min Herre/ægtemand skam også finde på ;-) Så du er da i alt fald ikke helt alene om at "køre den stil" ;-)

    Folk kan jo egentlig kalde det hvad de vil, så længe i trivedes med jeres kodex.

    Bless maria magdalena.

    SvarSlet
  4. Kære Fritz,
    det er efterhånden længe siden ... vi savner at høre nyt fra jer.
    Kh,
    H.

    SvarSlet
  5. Kære alle læsere af Oscars blog

    Det er med stor sorg jeg er nødt til at fortælle jer, at Oscar pludselig er død. Vi der var tæt på ham er fuldstændig knuste og kan stadig ikke fatte, at han der elskede livet ikke er her mere. Han var et helt fantastisk menneske og efterlader et stort savn.
    Vi forsøger at lukke hans blog ned, men ved endnu ikke hvornår det sker. Hvis du/I skulle ønske at sende en hilsen til Oscars kvinde - eller bare har brug for at kommentere Oscars alt for tidlige død - kan der lægges en kommentar her på bloggen eller sendes en mail til bellabrink12@gmail.com så formidler jeg hilsener videre.

    Æret være Oscars minde

    Kærligst
    Bella

    SvarSlet
  6. Det er med sorg jeg læste at Oscar er gået bort, mine tanker går til hans kvinde.

    SvarSlet
  7. En varm tanke til Oscars familie & kvinde. Det gør mig ondt.

    SvarSlet
  8. så trist, så forbandet trist, så trist.

    de varmeste tanker til Oscars kærlighed og Kvinde.

    æret være hans minde

    SvarSlet
  9. Det er lige gået op for mig, at årsagen til Oscars langvarige tavshed på bloggen skyldes at han ikke lever længere. Lige nu lever hans sjæl og kærligheden til hans kvinde i ordene på bloggen, i beskrivelserne af deres fælles kærlighedsrejse, men måske kun en stund endnu. Mine tanker går til den hustru der ikke længere favnes, den kvinde der sørger over tabet af sin Herre og ægtemand, den kvinde der mangler sit andet halve for at blive hel. Oscar var en modig mand, en mand der sammen med sin kvinde vovede en ny rejse, en mand der vovede at tage hånd om sin kvinde.

    SvarSlet
  10. R.I:P Kære Oscar.

    SvarSlet
  11. Min dybe medfølelse. R.I.P.

    /Beth

    SvarSlet
  12. Kære Oscars kvinde,
    mine inderligste og varmeste tanker går til dig.

    Og jeg vil takke for mange gode, dybe og tankevækkende mail-udvekslinger med jer. Det har været en stor glæde at følge jeres udvikling og være med på sidelinjen også på et andet site.

    Vi har nydt at være med i og har stor respekt for jeres rejse. En rejse, som jeg nu glæder mig særligt over, at I turde begive jer ud på. At være en del af sådan en helhed og forbundethed er en gave, som jeg tror, ikke så mange oplever. I turde.

    Bær det med dig, Oscars kvinde. Husk kærtegnene, inderligheden, viljen, modet. En præst sagde en gang til mig, at smerten i sorgen er vidnesbyrd om den kærlighed, som stadig lever.

    Præstens ord giver jeg videre til dig. Min dybeste medfølelse og de kærligste tanker til dig og dine.

    Vi vil savne Oscar.

    SvarSlet
  13. Jeg sender hermed de varmeste tanker og medfølelse til Oscar´s kvinde.

    Oscar og du har med jeres blog givet ubeskriveligt meget videre til os andre læsere.
    Jeres åbenhed vil leve videre i vore hjerter.

    "You're in the arms of an Angel; may you find some comfort here"
    (Sarah McLachlan - Arms of an Angel)

    SvarSlet
  14. Min dybeste medfølelse og de varmeste tanker går til Oscars familie <3

    SvarSlet
  15. Jeg sender mine varmeste tanker og min dybeste medfølelse til dig, Oscars kvinde, og til alle jer andre efterladte.

    Tak fordi jeg og vi måtte følge jer i livet, og fordi vi får lov, her på bloggen, også at sige farvel...

    SvarSlet
  16. Det gør mig ondt at læse....

    Tak for indblikket i jeres liv via bliggen.

    Min dybeste medfølelse til Oscar's kvinde...må du være stærk..

    R.I.P. Oscar.

    Sorg er den kærlighed, man ikke kan komme af med.

    Venligst lizzy

    SvarSlet
  17. Jeg har først nu erfaret at Oscar er gået bort. Jeg vil også gerne sige tak for indblikket i dine tanker og sende min dybeste medfølelse til de efterladte.

    Venligst Soher

    SvarSlet