mandag den 5. april 2010

Om tavse jyder

Jeg har blandt andet en social uddannelse og jeg sanser og erkender primært gennem dialogen og den refleksion jeg har gennem den - og ikke så meget gennem nøgtern analyse, som min efterfølgende lange videregående uddannelse tilsigter.

Jeg god til analysearbejde i marken, til at omgås og betjene samarbejdspartnere, men mindre god til at sidde stille på min bagdel og danne mig mine indtryk, alene baseret på hvad jeg individuelt ser og hører.

Det sidste er min kvinde imidlertid. En rigtig jyde ude fra den sidste plovfuge inden Dokkerbanke. Denne karakteristika præger ikke min kvinde i dagliglivet, hvor hun er mere talende end jeg, spørger pænt om lov, søger dialogen, er omsorgsfuld overfor børnene og på mange måder familiens omsorgsperson.

Men i sin seksualitet er min kvinde den stille pæne pige, som er langt fra min måde at sanse og erkende på. Det tog mig lang tid at indse, at dette ikke betyder, at hun ikke har lyst, men i en årrække havde efterspurgt, at jeg tog styring i vores seksualitet - og at hun forventer at jeg læser og formulerer hvor vi skal hen, så underkaster hun sig.

Vi var forleden aften sammen med et andet par, hvor der blandt andet blev gennemført en spankingseance. Dagen efter havde jeg taget min kvinde på byens cafe. Det var en god brunch og en rar lang dialog om alt muligt, indtil jeg spurgte om der var noget hun havde behov for at tale om. Nej var svaret, uagtet aftenen havde budt på flere nye indtryk.
Spurgt en gang til var svaret, at der var ikke noget som havde overrasket hende, og understregede blot, at hun er med - og sagde dermed at resten er op til mig.

Den situation skal jeg nok håndtere, men lige så" let" det er for mig at udleve dominans med den rimelige sikkerhed jeg kan manifestere efter lidt mere end et år, så er legen med smerte, det sted hvor jeg har mest brug for dialogen for at kunne føle mig frem - og hvis der er noget jeg lige nu er letter irriteret på, så er det tavse jyder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar