lørdag den 20. juni 2009

Hvornår lærer jeg det

Jeg er heldig mand der er begavet med en kvinde der gennem mere 25 har været yderst hengiven overfor mig - og som jeg først for relativt kort tid siden for alvor er begyndt at se og værdsætte. Derfor nedenstående spørgsmål

Hvornår lærer jeg det? - At udøvelse af dominans bør følge hånd i hånd med empati og indlevelse overfor min kvinde.

Hun var fredag eftermiddag fuldstændig mast, småbidende og afvisende, efter en uge med et konstant hårdt arbejdsmæssigt pres; men jeg så ikke dette. Indledte i stedet en forgæves dialog der endte i en lang enetale om vores forhold, insisterende på at drøfte roller m.m.

Jeg afviste en bøn om at stoppe samtalen og invitation til nærhed i stedet for krav.

En række tåbeligheder blev sagt fra begge sider og en god fredag eftermiddag blev spildt. Til slut var det hende der fremsatte de grove udsagn, slog med nakken, vendte ryggen til og gik.

Fulgte efter hende og trængte tavs hende op mod vægen, langstragt kyssen i gangen og efterfølgende forløsning/forsoning i sengen. Hvorfor fanden gjorde jeg ikke bare det fra en start og da hun inviterede til det?. Hvem styrer egentlig hvem?
Umiddelbart herefter kom vores nu voksne og snart flyvefærdige stadigt hjemmeboende barn hjem og spurgte forundret til, hvornår han skulle spise. Det blev sen mad i fredags.

Lørdag, dagen efter, blev en underlig dag præget af gårsdagens ordveksling og rejsen hjem til familiens skød for at fejre en rund fødselsdag, blev først senere til den hyggelige begivenhed den burde have været allerede fra dagens begyndelse.

Efter en god morgen her søndag, sidder jeg ved min pc og funderer. Kan konstatere, at trods alle lyster og erkendelser om en ny seksualitet og et nyt samlivsmønster, så er mange års på ond og godt gennemprøvede samlivsmønstre ikke længere væk, end at de i en presset situation hurtigt springer ud af skabet og forsøger at tage magte fra os begge.

Som jeg indledte med, fik jeg således en kontant lektion i, at udøvelse af dominans bør følge hånd i hånd med empati og indlevelse overfor min kvinde - ellers ser det ud til at jeg forfalder til tidligere tiders roller hvor jeg, uden at ville det, mere var en småtyran der som oftest fik sin vilje, men ikke sin kvindes hengivelse - og der ønsker jeg mig ikke tilbage til.

Heldigvis er dette ønske ikke mit alene - vi er enige om behovet for at udvikle en strategi for håndtering af situationer som denne. Der var vi ikke tidligere, før vores fælles erkendelse.

6 kommentarer:

  1. Det er en stor indsigt du fik dig der og jeg syntes ikke du skal spørge dig selv, hvornår du lærer det, men mere sige tak fordi du er bevidst om disse ting og I aktivt arbejder med det sammen.

    Det er sgu godt gået :)

    SvarSlet
  2. Jeg er helt enig med HDA.
    "Hvornår du lærer det" ... er en bi-ting ;-) Det vigtigste er, at du anerkender, at her er noget, du skal arbejde med.

    Erkendelse og anerkendelse er første skridt, tror jeg.

    Og det er en yderst vanskelig balance mellem at være den Dominante i forhold til en submissiv kvinde - og være empatisk med anerkendelse af kvindens behov, selvom de for en stund er anderledes, end Han kunne ønske.

    "Taken in Hand" er nok det site, som har været og stadig er den største inspirationskilde for os ... også i forhold til lige netop denne balance.

    Kærligst,
    H.

    SvarSlet
  3. Jeg kan nikke genkendende til det med at falde tilbage i "gamle" roller. Der ligger i os alle en instinktiv handlemåde, som er enorm svær, at ændre - også selvom man flere gange har snakket om at undgå sådanne gamle karaktertræk.

    Der er kun en vej og det er at snakke, snakke og snakke. Når man så har snakket så vil man opdage, at der ikke findes garantier og man dumper sikkert i igen. Så må man igang igen - snakke, snakke og snakke. Jeg tror, at dialogen over tid (og vi snakker år) vil hjælpe til med, at man bliver stærkere, til at se disse karaktertræk komme og bremse dem, inden de får lov at tage styringen.

    Black Matrixx

    SvarSlet
  4. Du har åbnet dine øjne ... set hvad det gør ved dig, ved hende ...
    Jeg finder din selvindsigt stor ... Du er på vejen ... der vil komme "bump", men du er bevidst om dem ... Ergo er det noget, du kan arbejde med ...
    Thumbs Up :O)

    SvarSlet
  5. Kære HDA & H
    Tak for jeres venlige og indsigtfulde ord. Jeg er meget enig i, at bevistheden om situationen i sig selv er det der skal til for at fremme processen.
    "Hvornår lærer jeg det" skal derfor mere forstås som et frustreret udsagn. Frustreret, fordi jeg godt ved at dette er en proces, mere end at det skal forstås som et spørgsmål.

    Kære BM
    Tak for dine venlige ord om nødvendigheden af 3 x dialog. Det mest iriterende i din bemærkning er tidsperspektivet, idet jeg tror du har ret. Det er nok en årelang proces, hvis ikke livslang.
    Det tilsiger mine første 25 års ægteskab mig også; men omvendt er på en eller anden sær måde nok også en del af livet - som jeg ligesom min kvinde holder meget af i alt dets/hendes mangfoldighed.

    Kære BrainOnFire
    Tak for dine ord. Jeg fandt dem så præcise og sigende, at jeg med angivelse af dig som kilde har brugt (citeret) dem i en kommentar andetsteds. Håber det er ok?

    SvarSlet
  6. Oscar, selvfølgelig må du bruge "mine" ord, jeg er taknemmelig for, at du finder ro i dem ...
    Deler gerne!

    Mange tanker
    BrainOnFire

    SvarSlet