lørdag den 21. marts 2009

Der er ingen der har sagt det skal være nemt

Havde i dag min første konflikt med min kvinde, siden vi besluttede os for at at leve vores liv i overenstemmelse med de nye nye roller vi ønsker.

Min kvinde varetager i det daglige et job med en stor indflydelse - og i enkelte situationer en afgørende og radikal indflydelse - på flere familiers liv, hvilket naturligvis påvirker hende.
Netop dagen før, havde - som det en gang i mellem sker - budt på uventede problemstillinger og udsat hende for et stort arbejdspres. Da vi var kommet i seng fredag aften var vores samvær derfor, at jeg holdt om hende og hørte på beretningen om arbejdsdagen.

Vi vågnede lørdag morgen kl. 05.00, idet vi ikke havde afklaret hvem af os der var nødt til at skulle op og køre et af vores børn på arbejde.

Morgenen startede intimt med at hun bad om at få udløsning.

I fællesskab har vi aftalt, at vores seng som udgangspunkt ikke skal være det fysiske sted for drøftelser af arbejde og problemstillinger, men efter sin udløsning ønskede min kvinde at drøfte et andet emne. En gammel og kendt diskussion der omfattede en række arbejdsopgaver hun ønskede løst.
Ved ikke om det var sølvbryllupskuller, gårsdagens stress eller hvad, men det som startede som en banal samtale endte i en række forventninger til opgaver og var pludselig ikke længere ønsker, men nye og bastante yderligere krav til bl. a. etablering af nye bede i haven - og en "trussel" om, at så kunne hun da bede manden i et vennepar om bistand.

For et halvt år siden ville jeg have taget denne udfordring op og gået ind i en endeløs diskussion, der ville have endt i en tåbelige magtkamp og et elendigt klima weekenden over. Valgte i stedet at meddelte, at det ønskede jeg ikke at høre på, stod op og kørte i stedet barnet på arbejde.

Ved min hjemkomst 45 minutter senere konstaterede jeg, at min kvinde var stået op og gået tidligt på sin vanlige motionsrute. Derfor gik jeg i mit værksted og nød morgenfreden.
En tid senere brillerede hun ved sin hjemkomst ved at undlade at hilse, hvorfor jeg gik ind og fandt hende stående i gangen. Under hensyntagen til et stadigt sovende barn, valgte jeg ikke særlig blidt, at tage hende med begge hænder i hendes overarme og trak hende ud på badeværelset og anbragte hende op ad badeværelsesbordet. Her havde jeg - for første gang i vores lange samliv - en ubestemmelig lyst til at straffe hende fysisk. Jeg ved ikke hvorfor, men lysten var stor og der var i det sekund et eller andet frydefuldt ved tanken. Det gjorde jeg selvfølgelig ikke, men valge at fastholde hende, imedens jeg så på hende og stillede ét spørgsmål, nemlig hvorfor hun opførte sig som sig sin egen mor, en kvinder der gennem en årrække tyraniserede sin mand.

Hun forsøgte forgæves at undslippe mit blik, men sagde så pludselig undskyld og at hun ikke kunne forklare hvorfor hun havde været en bitch.
Oplevede herefter, at vi begge havde overstået den konflikt der tidligere ville have været startskudet til en dårlig weekend, konstant stående i skyttegravene og drøftet hvem der havde ret.

De efterfølgende to timer blev i stedet en dialog om hvorledes vi undgår lignende situationer kun afbrudt af et intenst samleje.
Kærligst

4 kommentarer:

  1. For det første vil jeg sige at den sociale arv nok har stor indflydelse på, hvorfor vi kvinder ind imellem bitch´er. Jeg er selv vokset op med en mor der kontinuerligt hakkede på min far, som reagerede med tavshed som modsvar. Sikkert ikke et ukendt billede i mange familier. Jeg må tilstå at jeg engang imellem kan opleve en længsel efter, at min mand stopper mig med et fast tag om nakken eller et "hold så kæft og spred benene". Hakken og brokken er ikke særlig fordrende for intimiteten og sexlivet, men måske man kan twiste den dimension ind i dagligdagens med gevinst til følge for begge?

    SvarSlet
  2. Tja.. for så vidt angår intimiteten er udøvelse af fysisk magt med baggrund i kærlighed og fortrolighed absolut at foretrække fremfor endeløse diskussioner, der alligevel også indeholder en skjult psykisk magtudøvelse når de endeløse diskussioner tillige bliver regide.
    For så vidt angår dagligdagens hakken er det med en betænkelig større risiko at inddrage varianter af fysisk magtudøvelse; men med den rigtigt betonede "trussel", sagt med et lille anstrøg af hvorvidt det er alvor eller spøg virker ofte.

    SvarSlet
  3. Tilstår... Bitchede mig igennem et 10 år langt ægteskab. Tænk hvilket spild af ressourcer og lyster.
    Selvom jeg er blevet opmærksom på min bitchede adfærd kan jeg stadig falde i..
    Grib mig i nakken og sig'.. "Ti, kvinde!"

    SvarSlet
  4. Kære zenoida.
    I mit perspektiv kan en dialog aldrig erstattes ved at ignore modparten, og en dialog bør være ærlig, åben og baseret på at der lyttes til modparten - samt at diskussionsemnet afsluttes på en værdig måde.
    Jeg medgiver gerne, at jeg igennem mange år langt fra til fulde har levet op til mine egne krav. Det har jeg resten af livet til at forsøge. Men som ansat igennem mere end 25 år på udprægede kvindearbejdespladser synes jeg nu, at jeg også kan identificere specifikke kvindelige diskussionsmønstre, som jeg finder dybt facinerende, men ikke ønsker at spille efter.
    Glad for at du er "lidt" vild med min blog, så er der klart mulighed for optimering - lød det fra en mand

    SvarSlet